OK, napravio sam, ali malo drugačije. Naime, plan je bio funkciju elektrobloka za punjenje akumulatora u cijelosti zamijeniti s nekim novim pametnim punjačem. Međutim, proučavajući šemu došao sam do zaključka da je to dosta teško izvesti. S jedne strane jer se nije lako snaći u gomili kablova, žica i unutarnjem ustroju komandnog panela a s druge jer me bilo strah čeprkati po 29 godina staroj instalaciji i elektronici. S treće strane, zamišljeni pristup se mogao blago izmijeniti i lakše ostvariti. Dakle, upotrijebio sam popularni Lidlov Ultimate Speed punjač pogodan i za AGM baterije sa 7 faza punjenja. Zapravo prva je kontrola polariteta a sedma dopunjavanje u slučaju pada napona samopražnjenjem ili radom potrošača. Dakle 5 faza punjenja. Učvrstio sam ga na bok ormarića na kojem su već smješteni inverter 12/220 i priključnica produžnog kabela s 4 (5?) utičnica aktivnih kad je vozilo spojeno na 22V. Ima standardni On/Off prekidač s lampicom. Punjač napajanje vuče s te priključnice, smješten je odmah do nje. Kabel sekundara sam presjekao jer mi one štipaljke nisu trebale. Plus vod sam doveo na preklopni kip prekidač (On/Off/On). S njega idu žice na plus svake baterije. Prema auto bateriji sam provukao kabel 2,5mm. Takav sam provukao i do leisure baterije, a onda sam se sjetio da za leisure bateriju već imam spoj u samoj blizini punjača - na inverteru. Minus s punjača i auto baterije i plus s preklopnog prekidača sam spojio na one debele vijke invertera i tako si olakšao posao. Sad imam situaciju: 1. Priključen na 220 mogu prekidačem na naponskoj priključnici uključiti punjač. 2. S onim preklopnim prekidačem mogu izabrati koji će se akumulator spojiti s punjačem. Ili nijedan. 3. Display svijetli i pokazuje napon izabranog akumulatora. 4. Aktivacijom punjača (tipka "mode") kreće punjenje. 5. Za sve to vrijeme originalni punjač treba biti isključen s originalnim prekidačem na kontrolnoj ploči. 6. Izabravši onim preklopnim prekidačem punjenje leisure baterije s novim punjačem ostaje mi mogućnost da na kontrolnoj/komandnoj ploči izaberem auto bateriju i uključim originalni, stari punjač. Time mogu puniti obje baterije neovisno jedne od druge.
U kompletu dokumentacije koju sam dobio s kamperom između ostalog našao sam i manual za neki inteligentni, novi punjač PBM HF5 pogodan čak i za Litij baterije. Misilo sam stoga da je taj punjač naknadno ugrađen u kamper, umjesto starog ili uz njega. Ali, tamo gdje sam mislio da se nalazi našao sam samo originalni blok. Ovaj novi nisam našao nigdje tako da vjerujem da nije ni montiran, možda je korišten po potrebi onako pokretan, nije fiksno instaliran. U svakom slučaju, punjenje s originalnim punjačem vršilo bi se čak do preko 16V na leisure AGM bateriju. Auto bateriju (Ca-Ca)nisam s njim punio. Čim sam primjetio visinu napona prestao sam s punjenjem leisure baterije. Sinoć kad sam ugradio ovaj novi punjač opet sam iskušao i originalni punjač. Leisure baterija odmah je krenula prema 14, 15 i za pola minute na 16, kao i prije. Prebacio sam na auto bateriju. Tu se napon lagano podizao i stao na 13,4V, kako je, mislim, i navedeno negdje u nekim uputama. Tako je stajalo jedno pola sata, a onda sam isključio. Zašto AGM bateriju puni s tako visokim naponom a običnu, doduše Ca-Ca s onim "normalnim"? Nešto je pokvareno u elektronici? Ali, koliko znam, osim dioda i releja i jednog otpornika nema ništa elektronike. Samo ona za kontrolu napona na kontrolnoj ploči, voltmetar s 4 LED. Ipak je negdje ugrađen onaj novi punjač čiji sam manual našao i spojen je da radi samo s leisure baterijom, ali ga ja nisam uspio naći, a on ne radi kako treba? Kakogod, sad sam zadovoljan trenutnim stanjem.
|