Najfažniji faktor kampera je frižider koji mora bit besprijekoran jer o njemu ovisi čitav lanac prehrane. Premda naoko mali sa sveg 40 ak litri ima prostora za namirnice za 4 osobe za oko dva dana. Moraju vrata bit otvorena čitave zime da se ne stvaraju gljivice i loši mirisi u unutrašnjosti tokom zime.
Dijele se u dva tipa;
Novi kamperi imaju kompresorski koji radi na 12/220 V dakle mora bit uvijek neki strujni izvor. Teoretski mora bit dovoljnio jak akumulator da ga hrani sa 12V kada stojimo, alternator ga puni kada vozimo a kada duže stojimo mora bit 220V napajanje ili fotopanel.....prednost je da su jako brzi u hlađenju i postižu dosta niske temperature za razliku od Apsorbcijskih. Osnovna mana je upravo to napajanje jer treba imati solarnu ploču koja će nadopunjavati bateriju ili 220V priključak (kamp ili agregat)- odnosno permanentno treba električno napajanje. To je klasični kućni friž sa kompresorom koji ne treba nikakvo održavanje, moram priznat da ne znam kakav je to egzaktni tip no ako je kao za pogon brodskih frigo kontejnera tada ne treba apsolutno nikakvo održavanje.
Podvrsta kompresorskih su kompresorske škrinje za hlađenje koje spuštaju i do -25 C a kod njih je štos da se otvaranjem vrata ne gubi hladni zrak a ako se upare sa fotonaponskim panelom tada je to perpetum mobile....obično idu na barke ali se mogu kombinirat i za starije kampere.
https://www.waecofridges.co.uk/https://www.caravanworld.com.au/feature ... rigerationhttps://www.youtube.com/watch?v=UfHNk4fW8xYStari kamperi imaju apsorbcijski tip koji ima totalno drugačiju radnu taktiku i koja je pogodnija za dulja izbivanja jer imaju pogon plinom koji troši dnevno oko 250 grama plina. Te imaju 12/220V pogon a kod mene ako ostane preko noći uključen na 12V tada mi skroz isprazni bateriju. Dakle taktika je das se kada kamper vozi koristi 12V pogon, kada stoji može ostat na 12V dok preko noći mora bit na plin. U praksi ako duže stojimo preko pola dana tada prebacimo na plin.
Sistem je da ima grijač koji grije rashladni medij na plin odnosno električni grijač (kao bojler tople vode) pa je u biti puno jednostavniji od kompresorskog no i daleko manje učinkovit. Ali pošto ima plin savršen je za dugaćka izolirana putovanja...
Održavanje se svodi na čišćenje plinske sapnice tj brenera koji izgara plin i grije grijač. To možemo sami ili prepustit servisu. Stari su friževi imali u unutrašnjosti mali prozorčić te ste vidjeli mali plamen brenera i mogli ocjenit što se događa dok novi toga nemaju. Tu moramo sa strane kampera poć do dimovodnog otvora i rukom osjetit toplinu ispušnih plinova te ocijeniti da li radi ili ne. Sa strujom 12/220V ovih problema nema.
Ukoliko se tokom zime redovito svaki mjesec - dva ne potpali na striju / plin tada se rashladni medij zgusne (amonijak i voda) te može doći i do kompletnog izostanka efekta isparavanja a u najgorim slučajevima ako ne radi recimo godinu-dvije dana se toliko zgusne da ga treba kompletno mijenjat....Dakle obavezno paljenje friža tokom mirovanja . Ponekada pomaže da se rashladni medij promješa odnosno friž kompletno izokrene par puta ...
Hlađenje nakon paljenja ide sporo te tek nakon otprilike jednog sata ćemo u frizeru rukom osjetit da poćinje hladiti tj da je sve uredu. Obično ga treba dan prije puta upalit da se ohladi dovoljno ....pa tek onda stavit namirnice koje je dobro unijeti ili prilikom nadopunjavanja već pothlađene. Problem je što kad se vrata otvaraju sav hladan zrak izlazi van a on je puno sporiji od kompresorskog u ciklusu hlađenja. No kao što rekoh za 4 osobe na dugačkim beskampovskim putovanjima zbog trostrukog izbora energije je najbolji izbor. Jedina mana je što treba tu i tamo održavati plinskli brener.
https://en.wikipedia.org/wiki/Absorption_refrigeratorhttp://www.portablefridgesonline.com.au ... idges-workOvo je praktični servis
https://www.youtube.com/watch?v=_OxrBlNupr8Ovo je dio o spremnicima plina i adapterima o kojima sam govorio prije
Najfažniji faktor kampera je frižider koji mora bit besprijekoran jer o njemu ovisi čitav lanac prehrane. Premda naoko mali sa sveg 40 ak litri ima prostora za namirnice za 4 osobe za oko dva dana. Moraju vrata bit otvorena čitave zime da se ne stvaraju gljivice i loši mirisi u unutrašnjosti tokom zime.
Dijele se u dva tipa;
Novi kamperi imaju kompresorski koji radi na 12/220 V dakle mora bit uvijek neki strujni izvor. Teoretski mora bit dovoljnio jak akumulator da ga hrani sa 12V kada stojimo, alternator ga puni kada vozimo a kada duže stojimo mora bit 220V napajanje ili fotopanel.....prednost je da su jako brzi u hlađenju i postižu dosta niske temperature za razliku od Apsorbcijskih. Osnovna mana je upravo to napajanje jer treba imati solarnu ploču koja će nadopunjavati bateriju ili 220V priključak (kamp ili agregat)- odnosno permanentno treba električno napajanje. To je klasični kućni friž sa kompresorom koji ne treba nikakvo održavanje, moram priznat da ne znam kakav je to egzaktni tip no ako je kao za pogon brodskih frigo kontejnera tada ne treba apsolutno nikakvo održavanje.
Podvrsta kompresorskih su kompresorske škrinje za hlađenje koje spuštaju i do -25 C a kod njih je štos da se otvaranjem vrata ne gubi hladni zrak a ako se upare sa fotonaponskim panelom tada je to perpetum mobile....obično idu na barke ali se mogu kombinirat i za starije kampere.
https://www.waecofridges.co.uk/https://www.caravanworld.com.au/feature ... rigerationhttps://www.youtube.com/watch?v=UfHNk4fW8xYStari kamperi imaju apsorbcijski tip koji ima totalno drugačiju radnu taktiku i koja je pogodnija za dulja izbivanja jer imaju pogon plinom koji troši dnevno oko 250 grama plina. Te imaju 12/220V pogon a kod mene ako ostane preko noći uključen na 12V tada mi skroz isprazni bateriju. Dakle taktika je das se kada kamper vozi koristi 12V pogon, kada stoji može ostat na 12V dok preko noći mora bit na plin. U praksi ako duže stojimo preko pola dana tada prebacimo na plin.
Sistem je da ima grijač koji grije rashladni medij na plin odnosno električni grijač (kao bojler tople vode) pa je u biti puno jednostavniji od kompresorskog no i daleko manje učinkovit. Ali pošto ima plin savršen je za dugaćka izolirana putovanja...
Održavanje se svodi na čišćenje plinske sapnice tj brenera koji izgara plin i grije grijač. To možemo sami ili prepustit servisu. Stari su friževi imali u unutrašnjosti mali prozorčić te ste vidjeli mali plamen brenera i mogli ocjenit što se događa dok novi toga nemaju. Tu moramo sa strane kampera poć do dimovodnog otvora i rukom osjetit toplinu ispušnih plinova te ocijeniti da li radi ili ne. Sa strujom 12/220V ovih problema nema.
Ukoliko se tokom zime redovito svaki mjesec - dva ne potpali na striju / plin tada se rashladni medij zgusne (amonijak i voda) te može doći i do kompletnog izostanka efekta isparavanja a u najgorim slučajevima ako ne radi recimo godinu-dvije dana se toliko zgusne da ga treba kompletno mijenjat....Dakle obavezno paljenje friža tokom mirovanja . Ponekada pomaže da se rashladni medij promješa odnosno friž kompletno izokrene par puta ...
Hlađenje nakon paljenja ide sporo te tek nakon otprilike jednog sata ćemo u frizeru rukom osjetit da poćinje hladiti tj da je sve uredu. Obično ga treba dan prije puta upalit da se ohladi dovoljno ....pa tek onda stavit namirnice koje je dobro unijeti ili prilikom nadopunjavanja već pothlađene. Problem je što kad se vrata otvaraju sav hladan zrak izlazi van a on je puno sporiji od kompresorskog u ciklusu hlađenja. No kao što rekoh za 4 osobe na dugačkim beskampovskim putovanjima zbog trostrukog izbora energije je najbolji izbor. Jedina mana je što treba tu i tamo održavati plinskli brener.
https://en.wikipedia.org/wiki/Absorption_refrigeratorhttp://www.portablefridgesonline.com.au ... idges-workOvo je praktični servis
https://www.youtube.com/watch?v=_OxrBlNupr8Ovo je dio gdje sam spominjao EU plinske adaptere i tipove plinskih spremnika za kampere
https://www.youtube.com/watch?v=gYjFiJbfxWg