RI898 je napisao/la:
Generalno što se struje i friđža tiče ti je situacija ovakva; premda sam to već pisao ovdje...
Klasik absprpcijski kamperski frižider ti ima sveto trojstvo za pogon 12V - 220V - Plin - dakle pruža potpunu autonomiju.
U biti ti sva tri sistema griju u grijaču trenutno agregatno stanje tj plinovito rashladno sredstvo na višu temperaturu i tlak koji odlazi zatim na isparivač koji ima prirodni propuh i tu se plin ukapljuje tako da mu se okolnim zrakom oduzima toplina. Sada plin kao tekućina odlazi u ekspanzioni ventil gdje izlazi tj reducira se na niži tlak pa odlazi u isparivač a kako se isparavanjem hladi na nižu temperaturu taj se efekat koristi da baš taj isparivač tebi hladi prostor tj namirnice u friđžu. Naime on od okoline sada oduzima toplinu i grije se i tako zagrijan odlazi natrag u grijač. Takav se proces zove absorpcijski proces jer se radi o dual plinu dakle jedan dio plina isparava dok drugi cirkulira no ti detalji nisu važni.
Što je ovdje važno, rashladnome sredstvu je svejedno da li ga grije grijač 12/220V ili plinski brener. Dakle sve je to isto a stari su friđževi imali malu špijunku gdje si lijepo vidio plamen od plinskoga brenera, novi toga više nemaju nego samo led signalizaciju a možeš i sa strane na ispušnom otvoru vidit da li izlazi topli plin od brenera van. Dakle taj plinski pogon se NE SMIJE KORISTITI U VOŽNJI A POSEBNO NE NA BENZINSKOJ CRPKI JER JE OTVORENI PLAMEN. Stoga kamper / kamp kućica mora tokom vožnje koristiti 12V grijanje a kada je u kampu tada ide na grijač od 22V. To odlično funkcionira da kamper tokom vožnje ima grijač na 12V pogon, kada stoji prebacuješ na plin a kada si u kampu tada se naplatiš na 220V. Meni je u kampici gasilo plinski brener tokom vožnje dok u kamperu ne. Djeca imaju zadacu da se ne zaboravi prebaciti fridž kada se stane sa 12V na plin.....potrošnja plina je minimalna 220 g/dan. Jasno ovaj je sistem spor pa hladnjaku za radnu temperaturu treba najmanje dobra 4 sata pa i kad postigne radne parametre to ti je mali minus u frizeru i poveči plus u hladnjaku....problem je kada otvoriš vrata sav hladni zrak izgubiš pa je kapacitet kako hlađenja tako i sadržaja katastrofalan stoga kampisti uglavnom vuku sa sobom 220V klasik frižider a ovoga maloga čak i izbacuju jer je stvarno katastrofa...ALI KADE NE KORISTIŠ KAMP TADA JE PLINSKI FRIĐŽ ZAKON. Cjene su oko 5-700€ za 50 litri. Ma kako mali izgledao nama za 4 osobe traje dan pa čak i dva za namirnice i bio sam upravo iznenađen kako tako malo prostora je sasma bilo dovoljno za namirnice - ionako kruh se kupuje svaki dan i namirnice nadopunjuju...jasno ako ne loćeš 10 piva na dan tada ti ni frigo hladnjača nije dovoljna. Jasno da uvijek treba kupovati SMRZNUTE ILI POTHLAĐENE NAMIRNICE zbog što manjih gubitaka, isto tako DAN PRIJE POLASKA GA UKLJUČITI DA ODMAH BUDE HLADAN.
Kompresorski principijelni sustav je isti samo što u ovome slučaju kompresor umjesto grijača tlači plin na viši tlak i trmperaturu.
Čitav je proces kod KOMpresora BRŽI i stoga danas malo po malo kompresorski uređaji preuzimaju ulogu.u novosagrađenim kamperima ...no tu je i komercijalna uloga bitna jer turist iznajmi kamper i vozi ga do kampa i hladi na 12V a kada je u kampu tada ima 220V....pa kome treba plin?
Pa upravo nama koji NE KORISTIMO KAMP! Jasno da je kompresorski veći po kapacitetu , brže i bolje hladi dakle milion prednosti pred apsorbcijskim plinašem....posebno ako je to škrinja (cca 3000 kn - 40 lit) koju kada otvorite hladni zrak ostaje unutra na minus mislim i -15 ako ne i više....odlično tj ko stvoreno za nautičare...koji imaju i panele na barki...jer jasno za kompresor treba PERMANENT 12 ili 220V. To je u redu kada se vozi ili u kampu ali što kada stojimo?
E tu smo sada na PANELU....koji ako tražimo hladovinu na krovu baš i ne voli punit akumulator pa su i tu nautičari u prednosti jer barke baš ne parkiraju u hladovini...dakle nekih 125W bi po proračunima moralo napunit akumulator preko dana ako se računa na neku rasvjetu, televizor 12Voltni, pumpica za vodu no ako je tu još i kompresor fridž tada treba pojacavat...jer fridž prazni aku 24 sata pa je prema proračunima 2 panela od 125W teoretski dovoljno....DA PUNI BATERIJE jer struja koju daje panel NE MOŽE POGONIT POTROŠAČE. Premala je! Jako mala i to nije alternator....stoga to je jedan balans kojime GEL BATERIJU nekako održavamo punom kada alternator ne puni bateriju. Ameri su proračunima dokazali da su cak bolje 6V baterije jer ima više struje na raspolaganje ako se povežu u seriju...za 12V...Dakle PANELOM SAMO DOPUNJAVAMO GEL BATERIJU I ONA NIJE ZA DIREKT POTROŠNJU!!!
E sada inverter.....najbolje je tražiti SINUSOIDALNI jer imamo pravu struju sinusoidu 220V iz baterije koja je potrebna za ELEKTRONIČKE UREĐAJE:::na tržištu ima obićnih pravokutnih ispravljača koji se ne preporučuju. Ja imam 500W ispravljač koji IMA SVOJU POSEBNU UTIČNICU i KOJA SE NE SMIJE MIJEŠATI SA 220V SISTEMOM KAMPERA!!!!!!! ZBOG PREOPTEREČENJA JER 220 V sistem KAMPERA NA SEBI IMA ISPRAVLJAČ KOJI ISPRAVLJA 220V na 12V i istovremeno puni bateriju 12V. Naime svaki elektronični uređaj recimo punjač baterija za foto ili pak ispravljač sa 220V na mislim 5V za kompjuter kod pravokutnoga ispravljanja ne radi probleme....ja ga koristim bez problema za pogon komplutera a na kompu imam karticu kojom sam spojen na antenu kampera i uživam u digitalnim besplatnim lokalnim programima....dakle lap top i sve punjači mogu na kvadratno ispravljanje. Kvadratno je jeftinije jer je jednostavnine od sinusoidalnog ispravljanja i po meni sasma dovoljno, no ako imate neki TV na 220V pa ga želite filat sa ispravljanih 220V tu nastaju problemi...
Ispravljač na kamperu / kampici čak ima i priključak za solar, dakle panel se spoji na taj priključak i direkt fila akumulator u kamperu...
Ono što je važno za samograaditelje je kontakt brava koja kada se pali motor auta tada uključuje relej kojim se spajaju obje baterije startna u autu i ona u boravišnom prostoru a kada se motor zaustavi tada relej isključi baterije da se samo isprazni ona u stambenom prostoru dok ova startna bez problema starta motor....uostalom svaki kamper IMA POJAČANI ALTERNATOR baš zbog ovoga punjenja dual baterija....24V sistem je nepotreban a na interentu cete naci da je efikasniji 6V sistem...
dakle ako ide kompresor friž tada mora i panel----
Problem koji mi se pojavio je bio jutarnja kavica tj expresso od 1200W te fen za kosu od 1000W.....tu smo greškom uključili fen na inverter 500W koji je porkrenuo fen ali i gadno pustio miris po izgorenoj instalaciji....problem je riješila Honda 2 KW agregat koji se odlično uklopio u prtljažni prostor....ujuto kratki zakavicu te bez problema fen....a i napuni bateriju kada se recimo zaboraviti noću prebaciti frižider sa 12V na plin---
no glavna je caka što dans JOŠ NEMA KLIME NA 12V...a u putničkome prostoru je PAKLENO VRUĆE ide ventilator na krovni optvor no to je samo ....MUČENJE.....
kod SAlzburga na autobahn parkingu - odmaralištu
do nas kamper privat i radi agregat...jako tiho ne cuje se a unutra lipo klima radi bez problema....mislim da je ISTRLE taj problem riješio tako da je postavio auto plinsku bocu sa strane a na prazno mjesto gdje dolaze boce odlično stane Honda...problem je jedino potrošnja goriva koja je relativno visoka...no i klima lipo hladi...naime potrošnja plina kod grijanja je oko pola kile na dan dakle boca id 11 kg traje oko 6 dana a kada se ide recimo na NORDCAPP tada su dvije boce premalo a NEMA BOCA ZA ZAMJENU JER JE DRUGI SISTEM! ENglezi imaju čak problema i sa priključkom za autoplin...pa daju sve moguće redukcije...
Evo to su moja iskustva glede autonomije kampera gdje smo u 30 dana obišli Ujedinjeno Kraljestvo i SAMO JEDAMPUT BILI U KAMPU....
kada se puni GORIVO TADA SE PUNI I VODA i OSOBLJE VAM NIŠTA NEĆE REĆ! TANK VODE OD 100 lit TRAJE 2 DANA....toalet od 20 lit traje isto 2 dana....prije pražnjenja....siva voda se prazni preko bujola/kanistra u odvodne šahte, dok neki pak lagano otvore ventil da polako kaplje kada se vozi no Talijani na to paze i pišu kazne....
Za kraj nema smisla pogonit friđž preko invertera na 220V kada ima priključak na 12V kojega punimo iz ISTOG IZVORA....a motoru je svejedno koji je napon 12 ili 220V jer ima namotaje za jedan i drugi a recimo 12 na 220 V preko invertera je dodatni gubitak energine u odnosu na direkt 12V iz aku....
Hvala na opširnom odgovoru i što posebno cijenim, odgovoru koji dolazi iz iskustva, a ne kao teorija nedokazana u praksi. Upravo takav način korištenja kampera mi je u planu, a ne kako sam već napisao provesti cijeli odmor pod jednim drvetom. Što se vrućine tiče, trenutno je u Brodu -17 C ( nije greška), tako da mi treba barem do pola kolovoza da mi se ugriju kosti i da mi vrućina počne smetati! A onda izdržim još par dana ( noći su tada već ugodne) i bez klime.
Kamper ( predstavljen u Garaži i pod Novi članovi) sam kupio tek nedavno. Dovežen je iz Njemačke, ali nije kupljen direktno od vlasnika, već od trgovca. Vidio sam na potvrdi ispravnosti ( atestu) sa zadnjeg tehničkog, a kad smo ga raskopali i uživo, da je plin za frižider isključen. Razlog tomu ne znam, ali razmišljam da napišem pismo bivšim vlasncima i da ih upitam za razlog ili da ga spojim i provjerim ( sapunicom, ne plamenom) curi li negdje plin i da ga pokušam upaliti. Čitao sam negdje na ovom forumu o problemima s paljenjem frižidera. Najbolja bi opcija bila da ga uspijem pokrenuti na plin, sva druga razmišljanja su alternativa ukoliko ne uspijem u tomu.
Koliko sam shvatio, ako ne budem trebao struju od 230 V za frižider, može nam poslužiti i obični pretvarač napona. Za laptop i još poneki manji potrošač će valjda biti dovoljno.
Dragocjen mi je i ovaj podatak ( ako sam dobro shvatio) da se izvori struje iz kampera od 12 V i 230 V ne smiju miješati, tj. povezivati.
Još jednom hvala na iscrpnom odgovoru! Ako mi ( a sigurno hoće) bude trebalo još savjeta, neću se ustručavati pitati.